* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

الإنسان يحاسب على الأفعال والله يحاسب على النيات


MEMBINA KOMITMEN, MENCIPTA KEBERSAMAAN

TINDAKAN SE ALIM KATA

MENGUPAYAKAN ORGANISASI,
MEMINIMUMKAN KUASA DOMINASI

MENCIPTA SEJARAH, MEMAHAT TAMADUN

MEMINTAS ARUS MENCIPTA SEJARAH

ASPIRE TO INSPIRE BEFORE YOU EXPIRE

Man punishes the action , but Allah the intention

Mudah-mudahan Allah SWT mempermudahkan segala urusan dan tindakan kita. Sokongan dan kerjasama anda adalah satu penghormatan kepada usaha merealisasikan hasrat slogan MERSING HEBAT berteraskan kepada amalan HIKMAH, EFEKTIF, BADAR, AMANAH dan TAWAKKAL.

اللهم اجعلنا من المستمعين القول فيتبعون أحسنه

Idea dan cadangan tuan amat dialu-alukan.

SEBARANG KESULITAN DAN KELEMAHAN AMAT DIKESALI.

Sila salurkan cadangan, komen dan aduan tuan/puan ke alamat email berikut : akademikmg@gmail.com.
.....................................................................................................
Khamis, 3 Disember 2015

Dual Language Programme 2016

Reaksi :  
1.       PPPM 2013-2025
*         2015 akhir Gelombang 1.
2.       2/5 Aspirasi Murid ada kaitan dgn DLP ke arah Global Player … 21th Century Leaning…Indipendent Learner.
*         Kemahiran Dwibahasa.
*         Berpengetahuan
3.       Usaha perkukuhkan Bahasa murid.
4.       Gelombang 2 PPPM :
*         HIP
*         DLP
5.       DLP bukanlah PPSMI
6.       DLP bukan dasar baru, tapi program baru di bawah MBMMBI.
7.       Empowerment diberikan terus kpd Pengetua dan Guru Besar sekolah yang terlibat.
*         PGB berperanan penting.
8.       DLP akan melibatkan empat MP
*         Sains
*         Matematik
*         TMK
*         RBT
9.       Fokus 2016 hanya kpd Sains dan Matematik
10.   DLP kan diteruskan dahulu di sekolah yg memnuhi semua kriteria pelaksanaan.
*         Sumber yg mencukupi
*         Kesediaan sekolah
*         Sokongan ibubapa
*         Penguasaaan BM lebih baik drpd pencapaian purata kebangsaan.
11.   Sekolah perlu memenuhi semua kriteria berkenaan.
12.   Bukan paksaan, tapi optional…
13.   DLP bertujuan meningkatkan masa pendedahan murid kpd BI untuk membantu penguasaan BI.


TAHUN
TAHUN/TINGKATAN
MP
SAINS
MATEMATIK
RBT
TMK
2016
TAHUN 1
TAHUN 4
TINGKATAN 1
/
/
/
/
/
/
Tertakluk kepada kesediaan guru TMK & RBT dan sumber buku teks
2017
TAHUN 1
TAHUN 2
TAHUN 4
TAHUN 5
TINGKATAN 1
TINGKATAN 2
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
Tahun 4 shj
Tahun 4 shj

14.       Pengupayaan di peringkat akar umbi.
15.       DLP kan diteruskan dahulu di sekolah yg memenuhi semua kriteria pelaksanaan.
*         Sumber yg mencukupi
o     Buku Teks
o     Rujukan
o     Dokumen Standard
*         Kesediaan sekolah
o     Sekolah dah buat analisis kesediaan warga sekolah dan ibubapa.
o     Ada kemahiran guru.
·                  Sekurangnya ada kemahiran berkomunikasi
·                  Liskan keperluan intervensi guru.
·                  Sokongan PPD (SIP+ dan SISC+)
o     Pencapaian sekolah.
·                  MBMMBI (23 program sediada)
·                  2 tambahan (HIP dan DLP pada tahun 2016)
·                  Prestasi MP
o     Kesediaan Guru
*         Sokongan ibubapa
o     Kesediaan dan sokongan padu drpd pemimpin sekolah & guru, ibubapa, KPM, JPN dan PPD.
o     Pengesahan kesediaan ibubapa perlu dibuat. (dokumentasi dan ditandatangani)
·                  Setiap ibubapa secara personal murid.
o     Minima 15 orang satu kelas.
*         Penguasaaan BM lebih baik drpd pencapaian purata kebangsaan.
16.       Dokumen Sokongan yg akan dihantar ke sekolah.
*         Garis Panduan DLP
*         Buku Teks
*         Buku rujukan
*         DSKP
*         PPPM – Panduan Perkembangan Prestasi Murid. 

Lampiran : 

0 komen ::

Catat Ulasan