* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

الإنسان يحاسب على الأفعال والله يحاسب على النيات


MEMBINA KOMITMEN, MENCIPTA KEBERSAMAAN

TINDAKAN SE ALIM KATA

MENGUPAYAKAN ORGANISASI,
MEMINIMUMKAN KUASA DOMINASI

MENCIPTA SEJARAH, MEMAHAT TAMADUN

MEMINTAS ARUS MENCIPTA SEJARAH

ASPIRE TO INSPIRE BEFORE YOU EXPIRE

Man punishes the action , but Allah the intention

Mudah-mudahan Allah SWT mempermudahkan segala urusan dan tindakan kita. Sokongan dan kerjasama anda adalah satu penghormatan kepada usaha merealisasikan hasrat slogan MERSING HEBAT berteraskan kepada amalan HIKMAH, EFEKTIF, BADAR, AMANAH dan TAWAKKAL.

اللهم اجعلنا من المستمعين القول فيتبعون أحسنه

Idea dan cadangan tuan amat dialu-alukan.

SEBARANG KESULITAN DAN KELEMAHAN AMAT DIKESALI.

Sila salurkan cadangan, komen dan aduan tuan/puan ke alamat email berikut : akademikmg@gmail.com.
.....................................................................................................
Rabu, 19 April 2017

CATs mantapkan pelajar

Reaksi :  
Sejak sekian lama, kelemahan penguasaan bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar sering menjadi perbincangan, sedangkan pelbagai pendekatan sudah diambil namun, hasilnya belum memuaskan.
Ada pihak berpendapat kelemahan itu berpunca daripada pelajar itu sendiri, namun ada juga mengatakan kaedah pengajaran dan pembelajaran (PdP) oleh guru yang kurang berkesan menjadi punca.
Biarpun masih banyak faktor boleh menyumbang kepada masalah itu, meletakkan kesalahan pada guru semata-mata dilihat lebih mendominasi pendapat dilemparkan.
Walaupun pelbagai langkah sudah diambil oleh Kementerian Pendidikan bagi mengatasi masalah itu, kemampuan pelajar menguasai bahasa Inggeris terus meragukan, sekali gus memaksa pihak berkenaan terus mencari pelbagai mekanisme untuk mengatasinya.
Terbaru Kementerian Pendidikan memperkenalkan Ujian Pencapaian Cambridge (CATs) sebagai satu kaedah tambahan pembelajaran bagi subjek Bahasa Inggeris dalam usaha meningkatkan penguasaan bahasa berkenaan terutama dalam kalangan murid dan pelajar luar bandar.

Ikuti laporan seterusnya di pautan berikut :
Sumber :
http://www.hmetro.com.my/node/222182

Selasa, 18 April 2017

Lima Ciri Guru Idaman Murid

Reaksi :  
http://www.sinarharian.com.my/mobile/gps-bestari/lima-ciri-guru-idaman-pelajar-1.661678

PELAJAR suka pada guru yang mudah tersenyum. Lebih menyenangkan lagi jika senyuman guru itu diselangi dengan sapaan 'Awak apa khabar?'; 'Sakit perut dah ok?'; 'Kalau ada masalah, boleh datang jumpa cikgu'; 'Mak ayah sihat ke? Lama cikgu tak jumpa diorang'.

Guru yang sering bertanya khabar dan suka berbual-bual dengan pelajar dikatakan menjadi kesayangan murid dan pelajar. Ia akan menjadi 'guru favourite' sekiranya guru itu tepati masa, komited dengan tugas, kecindan (suka berjenaka), kurang membebel, ajar sampai faham, ambil berat dan sebagainya.

Pakar Motivasi, Jumat Mat Salleh berkata, bukan mudah untuk memenangi hati pelajar dan bukan sesuatu yang sukar untuk membuatkan mereka suka pada kita.

"Saya melihat, seorang guru itu bukan sahaja perlu mempersiapkan diri dari segi faktor luaran seperti penampilan diri, berkelakuan sopan dan menjaga tingkah laku sahaja, sebaliknya guru juga perlu mempelajari pedagogi alaf baru yang sesuai dengan keperluan pelajar masa kini," katanya.

Merupakan Pengarah Eksekutif Richmind Legacy Sdn Bhd, Jumat atau lebih dikenali Cikgu Jumat berkata, warga guru perlu 'buang' beberapa sikap yang menyebabkan mereka tidak disukai pelajar.

"Kikis sikap 'moody' anda, jangan membebel, suka merajuk, malas mengajar, penting diri, selekeh, tak masuk kelas dan macam-macam ciri buruk lain. Jika anda masih kekalkan sikap sebegini, pelajar tidak dapat rasai keseronokan belajar dalam kelas," jelasnya.

Cikgu Jumat berkongsi lima tip untuk menjadi guru disukai pelajar di sekolah...

Tip 1 : Kenal pasti jenis pelajar

Sebagai seorang guru, kita seharusnya mengenal pasti jenis pelajar yang terdapat dalam kelas kita. Kita perlu mengenali mereka agar mudah merancang pedagogi pengajaran dalam kelas. Di samping itu, ia membantu guru untuk lebih dekat dan memahami tingkah laku pelajar dalam kelas. Bagaimana caranya?

Saya kongsikan anda dengan satu cara yang mudah untuk mengenal jenis pelajar menggunakan ‘Personaliti VAK’.

Bagaimana yang dimaksudkan dengan personaliti VAK? Seorang guru tidak perlu meminta pelajar untuk mengisi borang ujian personaliti, cuma melalui pemerhatian anda dalam kelas sahaja.

(V) merupakan kategori pelajar VISUAL

(A) merupakan kategori pelajar AUDITORI

(K) merupakan kategori pelajar KINESTETIK

Pelajar kategori VISUAL (V) ini adalah pelajar yang mudah tertarik dengan perkara yang mampu dilihat misalnya bergambar, berwarna dan paparan video. Ciri-ciri pelajar ini seperti memakai pakaian dengan kemas, selalu ingin kelihatan cantik, sering menggunakan perkataan “Saya Nampak, Saya Tengok, Saya Perhati”, dan suka perhatian.

Manakala, pelajar kategori AUDITORI (A) ini adalah pelajar sangat sensitif dengan bunyi. Lazimnya merupakan pelajar pendiam dan pemalu. Ciri-ciri pelajar ini seperti seorang yang tak banyak cakap, fokus ketika cikgu sedang mengajar dan selalu menggunakan perkataan “Saya dengar”.

Pelajar kategori KINESTETIK (K) pula merupakan pelajar paling aktif dalam kelas, dan kebiasaannya sukar duduk di satu tempat sahaja. Ciri-ciri pelajar ini seperti seorang yang suka menggerak-gerakkan kaki, suka bermain dengan pen dan suka menggunakan perkataan “Saya rasa, saya suka”.

Setiap pelajar mempunyai ketiga-tiga kategori di atas, namun pasti ada kategori yang lebih dominan dan mampu anda kenal pasti berdasarkan ciri-ciri yang saya jelaskan di atas.

Dengan mengenal pasti jenis pelajar, ia memudahkan cikgu untuk tackle atau menarik minat mereka berdasarkan cara pendekatan sesuai mengikut jenis pelajar. Pengaruh anda sebagai guru akan lebih terserlah apabila mampu menarik minat kesemua pelajar itu nanti.

Tip 2 : Guna alat bantu mengajar sesuai

Zaman persekolahan zaman dahulu berbeza dengan masa kini. Zaman dulu, guru hanya baca buku dan pelajar salin semula apa yang guru baca, dalam erti kata lain guru tidak menggunakan alat bantu mengajar selain buku teks.

Namun hari ini, zaman pemodenan telah menghakis minat pelajar untuk belajar kerana belajar tidak seseronok bermain video games atau menonton televisyen dan melayari Internet.

Justeru, guru harus berusaha keras mengajar secara kreatif, misalnya membawa alat bantu mengajar sesuai ketika sesi pembelajaran dalam kelas bagi menarik minat mereka.

Pada tip pertama tadi saya telah menjelaskan bagaimana mengenal pasti jenis pelajar anda. Ini akan memudahkan kerja anda sebagai guru dengan memilih alat bantu mengajar yang sesuai mengikut jenis pelajar masing-masing.

Pelajar VISUAL (V), alat bantu yang sesuai adalah sesuatu yang boleh dilihat misalnya kadbod bergambar, tayangan video dan pembelajaran di luar kelas.

Manakala pelajar AUDITORI (A) lebih tertarik kepada muzik latar yang boleh dimainkan untuk menarik minat mereka. Namun perlu  berhati-hati kerana pelajar ini tidak suka suasana yang terlalu bising.

Seterusnya, pelajar KINESTETIK (K), pelajar jenis ini sukakan pergerakan jadi anda kena berikan tugasan kepada mereka agar mereka sendiri yang selesaikan misalnya minta pelajar lukiskan, lakarkan, bentuk kumpulan, membuat pembentangan atau membina menara.

Alat-alat bantu ini sangat sesuai untuk meningkatkan pengaruh anda kerana ia memang menarik minat pelajar untuk mendalami apa yang mereka belajar. Pedagogi ini sangat sesuai dengan sistem pembelajaran abad ke-21 (Teacher Centered to Student Centered Learning).

Namun, ini bukan bermakna anda kena buat semua perkara di atas setiap kali mengajar. Saya cadangkan, sebaik-baiknya sebulan sekali mesti ada aktiviti yang menarik minat pelajar dengan alat bantuan mengajar tadi.

Tip 3 : Masukkan elemen mengajar yang unik

Pelajar mempunyai satu sifat umum iaitu sukakan perkara yang baru. Justeru itu, setiap guru haruslah sentiasa cuba membawa benda-benda baru yang unik dalam sesi pembelajaran.

Saya berikan contoh, mungkin kalau anda ingin mengajar tentang sejarah Hang Tuah di Melaka, maka mungkin anda boleh berpakaian seperti seorang pendekar yang lengkap dengan tengkolok ataupun replika keris.

Jika anda hendak mengajar tentang Sains, mungkin anda boleh bawa kiub ais dalam bekas untuk pelajar rasai, dan perhatikan bagaimana ais tersebut boleh mencair (Learning Experience).

Dalam erti kata lain, jangan mengajar hanya bergantung kepada satu sumber sahaja iaitu buku teks, kerana apa yang ada dalam buku teks adalah sesuatu yang pegun, tak boleh dilihat atau dirasai.

Dengan adanya elemen-elemen unik yang guru masukkan dalam kelas, pasti akan lebih menarik minat pelajar untuk sentiasa ternanti-nantikan kelas akan datang kerana mereka akan tertunggu-tunggu keunikan yang bakal anda bawa. Pada ketika itu,  sebenarnya rasa suka pelajar terhadap guru sudah berada pada tahap yang cukup tinggi.

Jadi guru yang disukai

Variasi sikap guru menjadikan sekolah itu 'cantik', harmoni

Tip 4: Komunikasi Dua Hala

Ilmu komunikasi adalah salah satu elemen penting untuk menjadi guru yang disukai pelajar. Komunikasi tidak terbatas kepada apa yang kita tuturkan sahaja, ia termasuklah cara berpakaian, tingkah laku atau bahasa badan, eye contact, lantunan suara, bahasa isyarat dan kesediaan kita mendengar.

Sebab itu seorang guru yang mempunyai kemahiran komunikasi yang tinggi sangat digemari pelajar, kerana mereka selesa berinteraksi dengan guru tersebut.

Tip 5 : Berhenti saat mereka ingin tahu

Apabila pelajar tidak minat dengan subjek yang mereka belajar, mereka sering lewat masuk kelas, selalu nak ke tandas dan tidur dalam kelas. Jadi, jika anda mahu mereka sentiasa datang awal ke kelas, anda perlu masukkan tip kelima ini. Berhenti saat mereka ingin tahu.

Misalnya lima minit terakhir ketika anda mengajar, masukkan sedikit previu topik yang anda ingin ajar di kelas akan datang.  Jadi, selepas anda ceritakan sedikit mukadimah yang menarik minat mereka, sila berhenti saat itu. Katakan kepada mereka, 'kalau nak tahu apa yang berlaku dan apakah proses seterusnya, datang awal ke kelas akan datang'.

Kaedah ini sangat berkesan untuk melatih pelajar agar terus bersemangat datang kelas pada awal waktu sebab anda tinggalkan mereka dengan persoalan. Ini kerana, secara semula jadinya pelajar mempunyai sifat ingin tahu yang sangat tinggi.

Konklusinya, seorang guru yang komited dalam melaksanakan tanggungjawab mendidik anak bangsa pasti berusaha agar disukai pelajar. Ia bukanlah untuk meraih populariti mahupun didorong oleh dasar lain, melainkan hendak melihat generasi ini menjadi insan cerdik pandai dan bersahsiah murni.

Cikgu jangan garang'

Sisipan GPSBestari.com berpeluang menemu bual pelajar tingkatan 6 dari Sekolah Agama Menengah Tinggi Tengku Ampuan Jemaah, Selangor, Muhammad Syukri Abdullah, 18, mengenai topik kali ini.

Muhammad Syukri berkata, guru-guru Malaysia perlu sporting dan bijak mengendalikan kelas ketika pembelajaran berlangsung.

"Kalau cikgu bijak kawal kelas, student nak belajar pun semangat. Ini tidak...asyik-asyik masuk kelas nak marah, denda itu, denda ini, boringlah.

"Lagi satu, penampilan seorang guru juga penting. Bila tengok baju cikgu cantik, beg tangan dan kasut pun cantik...barulah sedap mata memandang. Belajar best, pelajar pun senang hati," ujarnya.

Untuk bakal guru, Muhammad Syukri mengharapkan mereka membuat persediaan terlebih dahulu sebelum memulakan sesi pembelajaran.

"Ada juga cikgu yang masuk kelas, minta student buka buku teks, lepas itu salin apa yang cikgu cakap. Cara ini dah ketinggalan zaman dan agak membosankan. Saya rasa cikgu dan bakal cikgu kena kreatif dan cari 'sesuatu' untuk ceriakan kelas. Barulah best," katanya yang cukup mengagumi Cikgu Nor Hidayah Lukman yang dianggap guru sporting, kelakar dan terbaik pernah ditemui.      

Sementara itu, Cikgu Nor Hidayah ketika ditemui berkata, dia memang seorang guru yang suka buat lawak. Lawaknya bukan lawak 'bodoh' tetapi lawak yang ada isi.

"Pelajar sekarang dah lain. Mereka dah semakin bijak dalam segala aspek. Sebab itu setiap guru perlu selalu berinovasi dan kreatif dalam menarik minat pelajar untuk belajar.

"Jika cikgu blur, jangan malu untuk tuntut ilmu dengan yang senior. Sedia untuk terima teguran dan bersedia untuk berubah, insya-ALLAH cikgu itu akan disegani ramai," katanya.

Mengajar subjek Bahasa Melayu, Cikgu Nor Hidayah berkata, memang pelajar lebih suka dan sayang kepada cikgu yang sporting, baik, peramah dan mudah senyum. Namun, dalam sesebuah sekolah, karakter seorang guru perlu pelbagai.      

"Dalam satu sekolah, tak boleh semua guru sporting. Kena ada guru bersifat keibuan, tegas, garang, lemah-lembut dan sebagainya. Variasi ini tentunya akan menjadikan sebuah sekolah itu 'cantik', cemerlang dan harmoni," jelasnya.

KEMPEN KESEDARAN BUKU PERKHIDMATAN KERAJAAN (BPK) BAGI BULAN APRIL 2017

Reaksi :  


Sukacita dimaklumkan bahawa Anugerah Inovasi Negara, Anugerah Saintis Muda Negara dan Anugerah Teknologis Negara 2017 telah dibuka untuk penyertaan/pencalonan oleh orang ramai. 
Bagi penjelasan terperinci, Tuan/Puan juga boleh melayari alamat berikut, http://ain.mosti.gov.my. atau menghubungi En. Ahmad Syahir Mohd Nasir, KPSU Bahagian Perkhidmatan, Pembangunan dan Pembudayaan STI, MOSTI di talian 03-88858183.

1GovUC Tips - Siri 1/ 2017 (Ransomware)

Reaksi :  

Kerjasama 2 Hala SGO dan Mersinghebat.blogspot.com

Reaksi :  
Assalamualaikum.

Semoga admin sentiasa berada dalam rahmat Allah swt. InsyaAllah.

Saya perkenalkan diri saya sebagai founder Sistem Guru Online (Komuniti Pendidikan Malaysia).

Disini pihak SGO ingin menyampaikan berita gembira buat pemilik website di Malaysia. Sekiranya pihak tuan/puan mempunyai sebarang pengumuman, perkongsian bahan, aktiviti sekolah, atau program yang ingin pihak SGO war-warkan bolehlah hubungi kami di email founder@sistemguruonline.my . 

Syarat Pengumuman Mestilah :
1. Bertulis lengkap siap edit.
2. Selitkan gambar atau video berkenaan topik.
3. Pastikan website sekolah/kolej/universiti/syarikat anda mempunyai link SGO.

Segala perkongsian adalah percuma sahaja. Pihak kami tidak meletakkan sebarang caj buat masa ini insyaAllah. Pastikan ianya dalam bidang pendidikan dan bukan berkepentingan individu/ syarikat.

Selain itu, SGO juga menjemput pihak tuan/puan untuk membuat review tentang website kami Sistem Guru Online. Kami juga berbesar hati jika pihak tuan/puan dapat meletakkan banner atau link website kami di dalam website tuan/puan ini.


Segala perkongsian dari pihak tuan/puan adalah sangat kami hargai. 

Terima kasih.

Mohd Aried Rifke
Founder Sistem Guru Online

SAYEMBARA PENULISAN TRAVELOG BERUNSUR DAKWAH KPM 2017M/1438H

Reaksi :  

1GovUC eNewsletter Edisi 2/2017

Reaksi :  

Belajar Bila-Bila Masa

Reaksi :  

Transformasi Pendidikan Mersing

Reaksi :  
Jom sertai group perbincangan profesional Transformasi Pendidikan Mersing di https://telegram.me/joinchat/AG--HD235s4hSE1CQIwE5Q
Berbakti dan berkhidmat pada zamannya...


MUATURUN : PROSEDUR OPERASI STANDARD (SOP) PENGURUSAN PERANTI SMARTPHONE ALTITUDE PERINGKAT SEKOLAH
 
Tindakan      :Tuan Pengetua / Guru Besar / Guru Penyelaras ICT
Tarikh:14-03-2017
Unit:MAKLUMAT-ICT
Oleh:En. Azman Bin Yusof



Maklumat:

Assalamualaikum wbrkth

Merujuk perkara di atas, tuan-tuan boleh muaturun POS dalam format .zip di pautan di bawah untuk rujukan dan tindakan dalam pengurusan peranti tersebut.

Sekian. Terima Kasih.

Lampiran 1:  SOP_PENGURUSAN_ALTITUDE.zip

MUATURUN SURAT SIARAN BPM BIL 1 TAHUN 2017 : PENGGUNAAN EMEL 1GOVUC SEBAGAI EMEL RASMI KPM
 
Tindakan      :Tuan-tuan Pengetua / Guru Besar Sekolah-sekolah Daerah Mersing
Tarikh:08-03-2017
Unit:MAKLUMAT-ICT
Oleh:En. Azman Bin Yusof



Maklumat:

Surat Siaran BPM Bil 1 tahun 2017 : Penggunaan Emel 1GovUC sebagai emel rasmi KPM

Assalamualaikum wbkth
Salam Sejahtera
Salam Muafakat Johor


Bersama-sama ini disertakan Surat Siaran Bahagian Pengurusan Maklumat bil 1 tahun 2017 berkaitan Penggunaan Emel 1GOVUC sebagai emel rasmi bagi semua warga KPM termasuk di KPM/JPN/PPD/Sekolah.

2. Sehubungan dengan itu, semua warga pendidikan DIWAJIBKAN menggunakan emel rasmi yang diberikan untuk semua urusan rasmi. Bagi melancarkan urusan pengendalian dan pentadbiran 1GovUC, JPN/PPD/Sekolah diminta melantik seorang Pentadbir Unified Communication untuk melaksanakan tanggungjawab sebagaimana peranan yang disenaraikan dalam Lampiran A.

3. Semua pengguna emel diminta mengambil tindakan sewajranya supaya penggunaan emel 1GovUC dipatuhi.


Sekian, terima kasih.

"SEHATI SEJIWA"
"BERKHIDMAT UNTUK NEGARA"

Bahariah binti Temu
Ketua Sektor Pengurusan Maklumat
Jabatan Pendidikan Johor
Lampiran 1:  Surat_Cover_JPNJ.pdf
Lampiran 2:  Surat_Siaran_BPM_bil_1_tahun_2017.pdf
MUATURUN ; SURAT PANGGILAN RASMI KE MAJLIS PENGAGIHAN PELAN DATA GURU DAN PERANTI ALTITUDE YES 4G DAN TAKLIMAT DARI YTL BAGI ZON 2 NEGERI JOHOR 2017
 
Tindakan      :Pengetua / Guru Besar Bagi 22 Buah Sekolah2 4G Daerah Mersing
Tarikh:05-03-2017
Unit:MAKLUMAT-ICT
Oleh:En. Azman Bin Yusof



Maklumat: Assalamualaikum wbrkth

Tuan,

Merujuk kepada makluman awal bagi perkara yang sama sebelum ini, sukacita dimaklumkan, tuan-tuan boleh memuaturun surat tersebut di pautan lampiran di bawah untuk makluman dan tindakan seterusnya.

2. Berikut ialah aturcara yang dipaparkan semula bagi majlis tersebut sebagaimana yang diberikan oleh pihak YTL kepada JPN Johor

MAJLIS PENGAGIHAN PELAN DATA GURU DAN PERANTI YES NEGERI JOHOR 2017
Aturcara Program
Masa Aturcara
7.30am Pendaftaran
8.00am Ketibaan VVIP
8.05am Nyanyian Lagu Rasmi
8.10am Bacaan Doa
8.15am Ucapan wakil Jabatan Pendidikan Negeri Johor
8.20am Ucapan wakil YTL Communications Sdn. Bhd.
8.30am Ucapan Perasmian VVIP
8.45am Sesi Agihan Peranti
9.10am Taklimat Bahagian Teknologi Pendidikan (BTP/PMO)
9.50am Taklimat Pengguna Altitude (YTL)
10.40am Sesi soal jawab
11.00am Taklimat Proses Agihan oleh YTL Communications Sdn. Bhd.
11.15am Agihan Peranti
1.00pm Bersurai


Sekian. Terima Kasih.
Lampiran 1:  SEKOLAH_PPD_MERSING.pdf
Lampiran 2:  Surat_Zon_2_(KU,_PT,_KT,_MG).pdf


 
Tindakan      :Tuan Pengetua / Guru Besar Bagi 22 Sekolah-sekolah 4G Daerah Mersing Yang Tersenarai
Tarikh:28-02-2017
Unit:MAKLUMAT-ICT
Oleh:En. Azman Bin Yusof



Maklumat:
JBA4001SEKOLAH KEBANGSAAN BANDAR MERSING
JBA4004SEKOLAH KEBANGSAAN SERI PANTAI
JBA4006SEKOLAH KEBANGSAAN TENGLU
JBA4008SEKOLAH KEBANGSAAN TERIANG
JBA4009SEKOLAH KEBANGSAAN LEMBAGA ENDAU
JBA4012SEKOLAH KEBANGSAAN BANDAR ENDAU
JBA4015SEKOLAH KEBANGSAAN PUSAT AIR TAWAR
JBA4016SEKOLAH KEBANGSAAN TELOK LIPAT
JBA4023SEKOLAH KEBANGSAAN PENYABONG
JBA4027SEKOLAH KEBANGSAAN MERSING KANAN
JBB4014SEKOLAH KEBANGSAAN SRI MERSING
JBC4001SEKOLAH JENIS KEBANGSAAN (CINA) CHIAO CHING
JBC4002SEKOLAH JENIS KEBANGSAAN (CINA) KG HUBONG
JBC4004SEKOLAH JENIS KEBANGSAAN (CINA) PAI CHEE
JBD4021SEKOLAH JENIS KEBANGSAAN (TAMIL) MERSING
JCT4001SEKOLAH RENDAH AGAMA BERSEPADU MERSING
JEA4035SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN MERSING
JEA4038SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN ANJUNG BATU
JEB4044SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SRI MERSING
JEB4045SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN PAI CHEE
JFT4001SEKOLAH MENENGAH AGAMA AL-KHAIRIAH AL-ISLAMIAH
JRA4001SEKOLAH MENENGAH SAINS SULTAN ISKANDAR

Assalamualaikum wbrkth.

Tuan,

Dengan segala hormatnya bahawa perkara di atas adalah dirujuk

2.Sukacita dimaklumkan, Jabatan Pendidikan Negeri Johor dan YTL Communications Sdn. Bhd. akan mengadakan program di atas seperti ketetapan berikut:-

TARIKH: 06 MAC 2017 ( ISNIN )
MASA: 7.30 PAGI HINGGA 1.00 TENGAHARI
TEMPAT: SMK BUKIT BATU, KULAI

3.Sehubungan dengan itu, tuan/puan dijemput hadir ke majlis berkenaan dengan membawa bersama Guru Penyelaras ICT atau Guru Admin Frog VLE sekolah. Kehadiran adalah wajib dan tidak boleh diwakilkan. Sila bawa bersama cop nama dan cop rasmi sekolah untuk tujuan pengesahaan penerimaan peralatan. Bersama-sama ini disertakan aturcara majlis berkenaan.

4.Makan dan minum akan disediakan sepanjang program. Pihak tuan/puan diminta berkongsi kenderaan kerana pihak tuan akan membawa pulang peranti YES 4G untuk sekolah masing-masing. Sila pastikan aspek keselamatan diambilkira semasa membawa pulang peranti berkenaan untuk diagihkan di peringkat sekolah.

Segala pertanyaan, sila hubungi pegawai kami, En. Isfandi Adi bin Ahmad di talian 07-2310181 atau emel isfandi.ahmad@moe.gov.my Semoga perkara ini mendapat perhatian tuan/puan yang sewajarnya.

5. Surat rasmi panggilan akan diedarkan kepada tuan-tuan setelah diterima daripada pihak JPN Johor.

Sekian makluman.


:
Sabtu, 14 Januari 2017

Teks Ucapan YB Menteri Pendidikan Sempena Majlis Perutusan Tahun Baharu 2017 KPM

Reaksi :  
Ahad, 1 Januari 2017

Hari Pertama 2017

Reaksi :  
السلام عليكم ورحمة الله
Assalamu alaikum wrth dan Salam Mahabbah.
Al-Hamdulillah syukur ke hadrat Ilahi kerana kita masih diberi peluang untuk mengecapi nikmat kehidupan di dunia ini.
Peluang ini Allah tidak berikan kepada semua orang.
AlHamdulillah, kita adalah antara yang diberi peluang membuka lembaran tahun 2017 pada hari ini.

365 hari tahun 2016 telah berlalu dan hari ini adalah hari pertama untuk 365 hari kedepan ini di tahun 2017.
Pengalaman dan asam garam sepanjang tahun 2016, jadikan ia sebagai pengajaran dan panduan.
Sekiranya ada kebaikan yang telah dibuat, teruskan dan lipat ganda usaha ke arah itu.
Sekiranya ada keburukan, kealpaan dan dosa, masih ada ruang untuk bertaubat dan memperbaikinya.
Lupakan kerenah-kerenah lama. Tiada lagi masa yang dibazirkan untuk mengurus kerenah berbanding menguruskan pendidikan yang sebenarnya@sepatutnya.

Jom kita mulakan hari pertama 2017 ini dengan niat, semangat yang baharu, segala-segalanya yang baharu, penuh kehambaan dan kesyukuran.. Mulakan helaian pertama tahun 2017 ini dengan aroma yang positif dan bermakna untuk kehidupan di dunia dan di akhirat.
Pangkat, jawatan, gelaran, ilmu, kepakaran, harta, nikmat yang kita kecapi pada hari ini bukan untuk dibangga-banggakan, bukan untuk dilagak-lagakkan, bukan untuk dipertontonkan, bukan untuk dijadikan bahan pameran…. tapi ia datang dengan satu tanggungjawab dan amanah yang mesti ditunaikan.

Perkara penting dalam menjaga keharmonian organisasi ialah mulakan DARI HATI KE HATI. Keikhlasan hati menjadi satu titik tolak awal yang paling utama dalam mencorakkan halatuju dan kerja buat seterusnya.
Kita bukan lagi hanya bekerja tapi berkhidmat. Berkhidmatlah sehabis daya sementara hidup masih ada.
Jadikan semua yang kita buat di dunia ini sebagai satu ibadah yang pastinya akan menjadi saksi baik atau jahat, juga bekalan untuk kehidupan yang kekal abadi di akhirat nanti.

Mulakan dengan satu penerapan di dalam hati bahawa KITA BOLEH TERIMA SEMUA ORANG.
Jauhi kerenah dan luka dalam yang boleh memusnahkan organisasi :

*      AX = S (Asalkan X, semuanya salah)
*      AX = B (Asalkan X, semuanya betul)
*      ASB (Aku Sahaja Betul)
*      PHD (Penyakit Hasad Dengki)
*      ATK (Aku Tak Kisah)
*      Bangau O Bangau (Salahkan orang lain walaupun ianya berpunca drpd kesilapan diri sendiri)
*      Semua sifat mazmumah (terkeji) yang boleh merosakkan diri dan organisasi.

Jadikan budaya ingat-ingat (Tazkirah) ingat-mengingat antara kita sebagai amalan yang positif.
Perkara Sunnah Tabligh dengan memperkasakan sistem penyampaian kita sehingga ke akar umbi. (Cepat-Tepat-Integriti-Ikhlas)
Amalkan khidmat secara berjemaah, bukan silo.
Amalkan ilmu kerana ilmu tanpa amal umpama pokok yang tidak berbuah.
……………………….

Sekadar ingatan Takzirah untuk Murabbi (Pendidik) :
-          Ehsan drpd sahabat.
1.       Janganlah kamu mengambil cuti sakit sedangkan kamu tidak sakit. Kerana kamu telah menghimpun dua maksiat, iaitu berbohong dan makan wang gaji yang haram. Demi Allah kamu bersusah berserta taqwa & takut kepada Allah SWT lebih baik untukmu.
2.       Kepada rakan guru, terimalah pelajar-pelajarmu dengan segala kekurangan yang ada pada mereka, kerana mereka bukanlah Malaikat atau Syaitan. Tidak ada jalan untuk kamu lari daripada memperbaiki apa-apa kekurangan atau kesalahan mereka, kerana kamu adalah pendidik dan HARAPAN mereka.
3.       Tunjukkanlah penghargaanmu terhadap PELAJAR/MURID dan terangkan kelebihan mereka sebagai penuntut ilmu, agar kesan pengajaranmu lebih cepat sampai kelubuk hati mereka.
4.       Ingatlah sesungguhnya ramai orang-orang BESAR, disebabkan tunjuk ajarmu itu sebagai Guru, melonjakkan dan menyalakan lagi cita-cita mereka hingga sampai kepuncak. Maka jadilah kamu 'MASTER PLAN' orang-orang besar.
5.       Baikkanlah layananmu terhadap pelajar-pelajar dan tinggalkanlah kesan yang baik kepada mereka. Berapa ramai daripada guru mendapat doa kebaikan yang berterusan, meskipun sudah berada didalam tanah.
6.       Setiap mata pelajaran boleh dihubung kaitkan dengan pendidikan agama kita dengan mencari kaedah yang bersesuaian.
7.       Setiap detik yang kamu TERLAMBAT atau kamu tinggalkan kelas sebelum selesai masa tugasmu, itu adalah hak pelajar yang akan dituntut pada hari hisab/akhirat kelak.
8.       Berapa ramai daripada guru kerana memberi tunjuk ajar yang baik kepada anak muda, lantas dengan sebab itu dia mendapat doa yang ikhlas dan kebaikan yang berterusan.
9.       "Ya Allah..!, tambahkan ilmu, rahmati dan berkatilah kepada guru-guru kami yang kuat cergas dan amanah".
10.   Dihadapanmu ada generasi yang jiwa mereka berkobar dengan kesedaran, cintakan ilmu dan semangat yang tinggi. Semoga pengajaranmu menyalakan hati dan cita-cita mereka yang akan membawa KEBAIKAN kepada umat.
11.   Ingatlah sesungguhnya kamu punya anak-anak yang mereka belajar dengan para guru seperti kamu mengajar anak orang lain. Maka ajarlah anak-anak muridmu dengan baik agar anak-anakmu diajar oleh para guru dengan baik pula. Balasan untukmu sepadan dengan amal perbuatanmu.
12.   Ikhlaskanlah kerjamu kerana Allah, kerana kamu sedang melaksanakan kerja para Nabi. Bila kamu mengharapkan upah daripada kerjamu, maka sesungguhnya semua kerja buatmu itu adalah memberatkan timbangan amal KEBAIKANMU diakhirat nanti.
13.   Pesanan ini adalah merupakan hadiah BERHARGA kepada para guru agar dapat jadikan amalan untuk mendapatkan kebaikan yang banyak.
14.   Sesungguhnya Allah perintahkan kamu untuk menyampaikan amanah kepada yang berhak menerimanya. Dan sesiapa yang terpilih menjadi Guru adalah manusia yang beruntung kerana kerja seorang Guru adalah MULIA.

Moga Mersing akan terus berada di barisan hadapan..
MERSING HEBAT
_______________

Si Kerdil - Mersing
Sabtu, 24 Disember 2016

Teks Amanat Tahun Baharu 2017 oleh Tuan Pengarah Pendidikan Negeri Johor.

Reaksi :  
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Salam Mahabbah.
Al-Hamdulillah.. sukacita dengan hormatnya kami diamanahkan untuk menyebarkan beberapa perkara berikut unttuk tindakan pihak sekolah :

1.  Teks Amanat Tahun Baharu 2017 oleh Tuan Pengarah Pendidikan Negeri Johor.
   - Video Amanat PPJ : http://jpnjohor.moe.gov.my/jpnjohor/v6/videoppj.php
   - Teks Amanat PPJ : sila lihat lampiran.
2.  Langkah-Langkah Persediaan Sesi Persekolahan 2017.
   - Lihat lampiran.

PERHATIAN :

Semua perkara tersebut perlu disampaikan kepada semua entity yang di bawah bidang kuasa masing-masing..
Semua guru perlu diberikan pendedahan ini semasa perjumpaan atau sesi mesyuarat rasmi bersama-sama guru-guru sekolah spt Mesyuarat Profesional Sekolah dan diminitkan. Semua dokumen yang dilampirkan hendaklah dibacakan di depan semua guru untuk makluman dan tindakan seterusnya.
Pihak sekolah perlu memastikan tindak ikut dibuat sebaiknya berdasarkan amanat dan panduan persediaan sesi persekolahan tersebut disamping panduan, juga prosedur sediada yang telah dijelaskan dalam pekeliling atau surat siaran yang berkuat kuasa sekarang.
Wassalam..

MERSING HEBAT

Lampiran :
TEKS_AMANAT_AWAL_TAHUN_2017_PENGARAH_PENDIDIKAN_NEGERI_JOHOR.pdf
Langkah_langkah_Perlu_Persediaan.pdf
Ringkasan_Eksekutif_Langkah_Langkah.pdf
Khamis, 22 Disember 2016

Peringatan : Program Pembelajaran Efektif Bagi Sekolah-Sekolah Rintis PAK21 Daerah Mersing Tahun 2016

Reaksi :  
u.p.
PENGETUA ATAU GURU BESAR
SMK MERSING
SMK SRI MERSING
SMK NITAR
SMK ANJUNG BATU
SMK PAI CHEE
SMK (F) TENGGAROH
SMK TAN SRI ABDUL KADIR
SK TELOK LIPAT
SK SERI PANTAI
SJKC PAI CHEE
SK BANDAR MERSING
SK KEM ISKANDAR
SK PULAU SIBU
SK PULAU PEMANGGIL
SK PULAU TINGGI
SK PULAU AUR

Assalamu alaikum wrth dan Salam Mahabbah

AlHamdulillah, sekadar ingatan mesra tentang perkara di atas sebagaimana hebahan kami sebelum ini pada 16 November 2016.

Berikut ada sedikit pindaan lokasi pada 27 Disember 2016 (Selasa).
Perhatian kepada rakan-rakan guru di SMK Nitar dan SMK Sri Mersing.

LOKASI PROGRAM IALAH : DEWAN SMK MERSING

Manakala selebihnya adalah mengikut jadual dan lokasi sediada seperti hebahan sebelum ini.



Harap maklum. Wassalam.

Lampiran : 
Program Pemb.Efektif.pdf
Ahad, 18 Disember 2016

Peringatan Pelaksanaan Pentaksiran Sekolah 2017

Reaksi :  
Assalamu alaikum wrth, berikut disertakan surat siaran JPN Johor tentang perkara berkenaan..

Sayugia diiangtkan bahawa Pentaksiran Sekolah (PS) adalah satu komponen dalam Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) yang perlu dilaksanakan dalam semua mata pelajaran. Sehubungan itu, kerjasama tuna/puan dimohon untuk memastikan semua guru Tahun 1 hingga Tahun 6 melaksanakan dan menguruskan PS mengikut prosedur yang telah ditetapkan.

Pelaporan PS hendaklah disediakan dengan teratur untuk diserahkan kepada murid.

1. Bagi murid tahun 6, pelaporan PST6 hendaklah diserahkan semasa penyerahan slip keputusan UPSR tahun berkenaan.
2. Bagi murid tahun 1-5, pelaporan PS diserahkan pada setiap hujung tahun.

Sehubungan itu, pihak tuan perlu melengkapkan borang secara atas talian di 'One Stop data Centre' sebelum 28 Disember 2016.

Lampiran :
Pentaksiran_Sekolah_Thn_6.pdf
LPST6 One Stop Data Centre
Jumaat, 9 Disember 2016

Pemikiran Komputasional

Reaksi :  
Panduan pelaksanaan elemen pemikiran komputasional atau tmk dalam pdp kssr semakan 2017. Mesti diintegrasikan kepada semua subjek.

http://sumberpendidikan.com/2016/12/09/panduan-pelaksanaan-pemikiran-komputasional-tmk-dalam-pdp-bermula-2017/

Sertai telegram https://telegram.me/sumberpendidikan