* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

الإنسان يحاسب على الأفعال والله يحاسب على النيات

MEMPERKASAKAN KEPIMPINAN

MEMBINA KOMITMEN, MENCIPTA KEBERSAMAAN

TINDAKAN SE ALIM KATA

MENGUPAYAKAN ORGANISASI,
MEMINIMUMKAN KUASA DOMINASI

MENCIPTA SEJARAH, MEMAHAT TAMADUN

MEMINTAS ARUS MENCIPTA SEJARAH

ASPIRE TO INSPIRE BEFORE YOU EXPIRE

Man punishes the action , but Allah the intention

Mudah-mudahan Allah SWT mempermudahkan segala urusan dan tindakan kita. Sokongan dan kerjasama anda adalah satu penghormatan kepada usaha merealisasikan hasrat slogan MERSING HEBAT berteraskan kepada amalan HIKMAH, EFEKTIF, BADAR, AMANAH dan TAWAKKAL.

اللهم اجعلنا من المستمعين القول فيتبعون أحسنه

Idea dan cadangan tuan amat dialu-alukan.

SEBARANG KESULITAN DAN KELEMAHAN AMAT DIKESALI.

Sila salurkan cadangan, komen dan aduan tuan/puan ke alamat email berikut : akademikmg@gmail.com.
...................................................................................................

Pendidikan Holistik Johor - Mengoptimumkan Potensi, Memaksimumkan Keberhasilan

Jumaat, 5 Ogos 2011

Media : Tahap penguasaan matematik atasi sasaran

Reaksi :  

Tahap penguasaan asas numerasi iaitu kebolehan melakukan operasi asas matematik dan memahami idea matematik yang mudah di kalangan murid tahun 1 dan 2 di seluruh negara berjaya dicapai sepenuhnya atau 100 peratus pada Jun lalu.

Pengarah Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) Mempertingkatkan Pencapaian Pelajar, Tengku Azian Tengku Shariman berkata, pencapaian itu juga mengatasi sasaran awal iaitu 95 peratus menjelang hujung tahun ini.

"Begitu pun, bagi kadar celik huruf di kalangan murid tahun 1 dan 2 pula, pencapaian kita ketika ini masih sama seperti tahun lalu iaitu pada kadar 90 peratus.

"Namun kita yakin sasaran celik huruf sebanyak 95 peratus menjelang akhir tahun ini berjaya dicapai kerana masih ada ruang untuk pertumbuhan peratus yang lebih besar," katanya ketika membentangkan laporan prestasi tahunan separuh pertama tahun 2011 di sini hari ini.

Tengku Azian menambah, kadar celik huruf masih pada status quo sehingga Jun tahun ini kerana beberapa kekangan antaranya masalah komunikasi di kalangan pelajar Orang Asli dan pemahaman bahasa Melayu yang rendah di kalangan pelajar sekolah aliran.

Masalah lain kata beliau, adalah faktor kemampuan menguasai pelajaran di kalangan murid-murid istimewa dan cacat penglihatan serta pendengaran.

"Dari sudut meningkatkan penyertaan kanak-kanak berusia empat dan lima tahun di peringkat prasekolah pula, sebanyak 58.3 peratus daripada sasaran 80 peratus menjelang hujung tahun ini telah dicapai dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini," katanya.

Sumber : Utusan Malaysia

0 komen ::

Catat Ulasan