* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

الإنسان يحاسب على الأفعال والله يحاسب على النيات

MEMPERKASAKAN KEPIMPINAN

MEMBINA KOMITMEN, MENCIPTA KEBERSAMAAN

TINDAKAN SE ALIM KATA

MENGUPAYAKAN ORGANISASI,
MEMINIMUMKAN KUASA DOMINASI

MENCIPTA SEJARAH, MEMAHAT TAMADUN

MEMINTAS ARUS MENCIPTA SEJARAH

ASPIRE TO INSPIRE BEFORE YOU EXPIRE

Man punishes the action , but Allah the intention

Mudah-mudahan Allah SWT mempermudahkan segala urusan dan tindakan kita. Sokongan dan kerjasama anda adalah satu penghormatan kepada usaha merealisasikan hasrat slogan MERSING HEBAT berteraskan kepada amalan HIKMAH, EFEKTIF, BADAR, AMANAH dan TAWAKKAL.

اللهم اجعلنا من المستمعين القول فيتبعون أحسنه

Idea dan cadangan tuan amat dialu-alukan.

SEBARANG KESULITAN DAN KELEMAHAN AMAT DIKESALI.

Sila salurkan cadangan, komen dan aduan tuan/puan ke alamat email berikut : akademikmg@gmail.com.
...................................................................................................
Jumaat, 24 November 2017

Penyakit Hati

Reaksi :  
Muhasabah Diri sebelum Lena ☺️🍃

☘PENYAKIT HATI☘

✍ Kita memandang rendah pada apa yang orang lain buat, bakat dirinya, pencapaiannya dan usahanya.

✍Kita memperbodohkan orang semata-mata untuk menjadikan kesilapannya sebagai bahan ketawa.

✍ Kita cepat melihat yang buruk dalam apa saja situasi, benda,dan perkara.

✍Kita selalu suka komen, mengutuk, mengkritik, hentam belakang.bercerita keburukan orang,ahli politik, kawan, kekasih, suami, isteri atau keluarga

✍ Kita tidak pernah terfikir untuk merasa bersyukur.

✍ Kita susah sekali meminta maaf dan tidak mahu melafazkan kemaafan.

✍ Kita sukar melupakan orang yang pernah berbuat salah pada diri kita.

✍ Kita banyak bercakap untuk menampakkan diri kita tahu banyak perkara, peka semua berita. Cakapan orang lain tidak penting bagi kita, kerana mereka hanya tahu sedikit sahaja, tidak setanding diri kita.

✍ Kita suka menyalahkan orang lain setiap kali timbul masalah.

✍ Kita lebih banyak menggunakan bahasa sindiran pedas dari cakapan berterus terang secara berhemah.

✍ Kita sakit hati melihat orang lebih berjaya dari diri kita atau apabila melihat orang lebih lebih maju dari kita.

✍ Kita menganggap orang lain menunjuk-nunjuk, seolah-olah mencabar kita, sedangkan sebenarnya mereka tidak begitu.

✍ Cakap tidak berlapik, tidak sopan, main hambur ikut suka hati.

✍ Mahu orang lain hormat kita, tetapi susah untuk kita menghormati orang lain.

✍ Cepat naik marah, pantang ditegur, susah melupakan apa yang membuat kita marah.

✍ Menganggap diri kita kaya dan hebat serba serbi, walaupun sebenarnya banyak berhutang.

✍ Anggap apa yang kita miliki jauh lebih hebat, pencapaian kita lebih hebat dan kita tidak sanggup dikalahkan.

✍ Malas nak belajar sesuatu perkara baru.
Tidak mahu berubah, selesa kekal dengan yang ada.

✍ Mahu orang lain mengikut saranan kita, langsung tidak menghormati keputusan mereka.

✍ Berlagak seolah-olah kita orang penting ketika berada dalam sesuatu majlis keramaian.

✍Amat menjaga sembahyang, tetapi mulut memaki-maki dan hasad dengki selalu.

#Salam Kemaafan

@tarbiyahiman
Rabu, 22 November 2017

Pelaporan Pentaksiran Sekolah Rendah

Reaksi :  

No automatic alt text available.


Pelaporan Pentaksiran Sekolah Rendah yang akan diumumkan Khamis ini, bukan berdasarkan keputusan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) semata-mata, sebaliknya turut membabitkan tiga komponen lain dalam Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS).
Berbeza berbanding tahun sebelum ini, keputusan UPSR 2017 akan mengambil kira pentaksiran bilik darjah (PBD); pentaksiran aktiviti jasmani, sukan dan kokurikulum (PAJSK) serta pentaksiran psikometrik (PPsi).
Pelaporan itu tidak hanya mengambil kira banyak mana calon mendapat A dalam semua subjek, tetapi tiga komponen berkenaan turut diambil kira untuk melihat pencapaian murid secara keseluruhan.
Setiap murid adalah unik, kita cuba untuk 'memanusiakan' murid hingga mencapai tahap penguasaan yang minimum, jadi sudah tiba masanya untuk kita supaya tidak lagi menumpukan kepada kecemerlangan murid berdasarkan keputusan akademik, tetapi pencapaian mereka secara holistik sebagai seorang insan.
Selain akademik, perkara lebih penting adalah pembangunan karektor, kemenjadian murid dan menyediakan persekitaran pembelajaran dan pengajaran (PdP) yang menyeronokkan.
Kementerian percaya pembelajaran yang menyeronokkan juga membolehkan guru mengajar dalam keadaan tanpa tekanan, sekali gus mampu melahirkan murid lebih cemerlang.
Pada hari keputusan diumumkan guru akan memberi penerangan lanjut berhubung pencapaian anak mereka dalam akademik dan pentaksiran yang dilakukan sepanjang enam tahun di peringkat sekolah rendah.
Menerusi PBD, pentaksiran dilaksanakan semasa PdP dengan merujuk kepada dokumen standard Kurikulum dan Pentaksiran (DKSP) untuk melihat tahap penguasaan pembelajaran murid.
Tujuan pentaksiran dibuat untuk pembelajaran, sebagai pembelajaran dan mengenai pembelajaran menggunakan pelbagai jenis instrumen.
Sementara, melalui PAJSK murid ditaksir melalui SEGAK- Standard Kecergasan Fizikal bagi mengukur tahap kecergasan; Indeks Jisim Badan (BMI)- bagi merekod tinggi dan berat badan sebagai satu indikator kesihatan; Sukan-penyertaan sukan dan pencapaian sukan di sekolah, daerah, negeri, negara dan antarabangsa.
Murid juga ditaksir dalam Kokurikulum- penyertaan dan pencapaian dalam persatuan, unit beruniform dalam persatuan, unit beruniform di peringkat sekolah, negeri, negara dan antarabangsa, manakala ekstrakurikulum- penyertaan secara sukarela dalam dan luar negara di sekolah serta di dalam dan luar negara.
Menerusi pentaksiran PPsi dibuat untuk melihat kecenderungan murid dalam bidang yang diminati untuk murid arus perdana, manakala Pentaksiran Alternatif Sekolah Rendah (PASR) bagi murid berkeperluan khas untuk mengukur pencapaian murid melalui pendekatan pentaksiran bersepadu dalam situasi sebenar keperluan murid.