* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

الإنسان يحاسب على الأفعال والله يحاسب على النيات

MEMPERKASAKAN KEPIMPINAN

MEMBINA KOMITMEN, MENCIPTA KEBERSAMAAN

TINDAKAN SE ALIM KATA

MENGUPAYAKAN ORGANISASI,
MEMINIMUMKAN KUASA DOMINASI

MENCIPTA SEJARAH, MEMAHAT TAMADUN

MEMINTAS ARUS MENCIPTA SEJARAH

ASPIRE TO INSPIRE BEFORE YOU EXPIRE

Man punishes the action , but Allah the intention

Mudah-mudahan Allah SWT mempermudahkan segala urusan dan tindakan kita. Sokongan dan kerjasama anda adalah satu penghormatan kepada usaha merealisasikan hasrat slogan MERSING HEBAT berteraskan kepada amalan HIKMAH, EFEKTIF, BADAR, AMANAH dan TAWAKKAL.

اللهم اجعلنا من المستمعين القول فيتبعون أحسنه

Idea dan cadangan tuan amat dialu-alukan.

SEBARANG KESULITAN DAN KELEMAHAN AMAT DIKESALI.

Sila salurkan cadangan, komen dan aduan tuan/puan ke alamat email berikut : akademikmg@gmail.com.
...................................................................................................
Sabtu, 6 Januari 2018

TITIK POSITIF HARI KE ENAM 2018 - 6/1/2018 : 18 Rabiul Akhir 1439H

Reaksi :  
Assalamu alaikum wrth
Salam Mahabbah

TITIK POSITIF HARI KE ENAM 2018 - 6/1/2018
18 Rabiul Akhir 1439H

Al-Hamdulillah… langkah bertukar langkah silih berganti.
Pastinya kita memulakan langkah pertama dengan ikhlas dan beramanah.

Jom… حي على الفلاح  marilah menuju kejayaan sering kedengaran saban waktu. 10 kali dalam azan dan 5 kali dalam iqamah. Satu seruan yang sepatutnya mampu menggerakkan hati setiap manusia.

Untuk menjadi seorang yang berjaya, hari ini Si Kerdil kongsikan 5 ciri penting orang berjaya :

  1. Akal Yang Sihat
    Ini merupakan ciri paling penting yang dimiliki oleh manusia. Bagi kebanyakkan manusia,  akal yang sihat adalah kemampuan untuk respon kepada pertimbangan logik dan praktik tentang berbagai urusan harian.
Untuk itu, kita perlu ketepikan idea-idea yang tiada hubungan dengan persoalan pokok yang dihadapi pada satu-satu masa dan berusaha untuk menguasai intipati persoalan tersebut. Kemampuan utama untuk meraih kejayaan adalah 'menyederhanakan' persoalan. Dalam memimpin sekumpulan manusia dan berhadapan dengan pelbagai peringkat manusia, hal yang penting adalah mengubah masalah yang rumit menjadi mudah.
Akal yang sihat boleh dikembangkan. Antara kaedah untuk meningkatkan kemampuan akal adalah dengan belajar dari kesalahan orang dan dari kesalahan diri sendiri. Kajian sejarah terdahulu penting sebelum mengorak langkah seterusnya.

  1. Kuasai Bidang Anda
    Pengetahuan khusus mengenai bidang kita. Ahli geologi, Philip Oxley, bekas presiden Tenneco Oil Exploration and Production Co. dan ketua Tenneco Eropah, menganggap kejayaannya disebabkan dia bekerja dibidang minyak. Dengan "duduk diatas telaga minyak dan memerhatikan para pekerja terumbang ambing" dia belajar dari dekat selok belok perniagaan tersebut.
    Pengetahuan khusus bukanlah sesuatu yang boleh kita perolehi begitu saja. Proses belajar akan terus berlangsung, bahkan setelah kita mencapai masa kemuncaknya. Untuk meraih kejayaan, kita harus menginginkannya, kemudian  berusaha untuk mempertahankannya."
     
  1. Kepercayaan Diri
    Golongan yang berjaya banyak bergantung kepada sumber daya dan kemampuan yang mereka miliki.
    Kepercayaan diri bukanlah bagaimana perasaan kita atau bagaimana baiknya kita, melainkan apakah kita mempunyai inisiatif untuk melakukan sesuatu tindakan.
    Faktor kejayaan dalam bidang yang kita ceburi bukan hanya berbangga dengan jenama, tapi dengan keberanian dan kesediaan melaksanakan amanah.
     
  1. Kecerdasan Umum
    Ini merupakan hal yang penting untuk mencapai prestasi luar biasa kerana kecerdasan umum mencakupi kemampuan a’lamiah untuk memahami konsep-konsep yang sulit secara cepat dan untuk menganalisisnya secara jelas dan tepat.
    Kecerdasan umum seorang manusia terdiri daripada paling kurang tiga unsur disamping I.Q : iaitu wawasan yang luas dan kemampuan membaca serta menulis dengan baik.
Golongan yang mencapai puncak prestasi tidak hanya memusatkan tumpuan kepada satu perkara sahaja…atau menutup pintu untuk meneroka pengetahuan atau kemahiran lain. Akal yang suka menyelidik dan minat yang sangat mendalam merupakan dasar untuk meraih kejayaan.

  1. Kemampuan Untuk Melakukan Sesuatu Hingga Selesai
    Golongan yang memiliki prestasi yang tinggi berada pada deretan orang yang "sangat efisen" dalam menyelesaikan tugas mereka. Mereka bersetuju bahawa paling kurang tiga ciri penting telah membantu melakukan hal seperti itu iaitu kemampuan organisasi, kebiasaan kerja yang baik dan ketekunan (Itqan).
Disamping 5 ciri ini, masih ada lagi faktor lain yang mempengaruhi kejayaan…cth: kepimpinan, kreativiti, hubungan dengan orang lain dan tentu saja qada’ qadar kita. Akal yang sihat, menguasai pengetahuan tentang bidang yang diceburi, kepercayaan diri, kecerdasan dan kemampuan untuk mengerjakan segala sesuatu hingga selesai merupakan ciri yang paling penting. Jom kembangkan ciri-ciri ini, Insya Allah… akan berjaya.

Jom kita… Hidup kita bukan berakhir di sini..
Kembara Mersing Hebat masih jauh.

#DariHatiKeHati
#MersingHebat

#MenciptaSejarahMemahatTamadun

0 komen ::

Catat Ulasan