* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

الإنسان يحاسب على الأفعال والله يحاسب على النيات

MEMPERKASAKAN KEPIMPINAN

MEMBINA KOMITMEN, MENCIPTA KEBERSAMAAN

TINDAKAN SE ALIM KATA

MENGUPAYAKAN ORGANISASI,
MEMINIMUMKAN KUASA DOMINASI

MENCIPTA SEJARAH, MEMAHAT TAMADUN

MEMINTAS ARUS MENCIPTA SEJARAH

ASPIRE TO INSPIRE BEFORE YOU EXPIRE

Man punishes the action , but Allah the intention

Mudah-mudahan Allah SWT mempermudahkan segala urusan dan tindakan kita. Sokongan dan kerjasama anda adalah satu penghormatan kepada usaha merealisasikan hasrat slogan MERSING HEBAT berteraskan kepada amalan HIKMAH, EFEKTIF, BADAR, AMANAH dan TAWAKKAL.

اللهم اجعلنا من المستمعين القول فيتبعون أحسنه

Idea dan cadangan tuan amat dialu-alukan.

SEBARANG KESULITAN DAN KELEMAHAN AMAT DIKESALI.

Sila salurkan cadangan, komen dan aduan tuan/puan ke alamat email berikut : akademikmg@gmail.com.
...................................................................................................
Sabtu, 19 Mei 2018

TITIK POSITIF HARI KE-131 2018 11 Mei 2018

Reaksi :  
Assalamu a’laikum wrth
Salam Mahabbah

TITIK POSITIF HARI KE-131 2018
11 Mei 2018
25 Syaaban 1439H

Jumaat

JADILAH CERMIN, BUKAN HANYA KANTA


Mungkin ada dalam kalangan kita yang hobinya suka mencari kesalahan dan sering menyalahkan orang lain apabila berlakunya kesilapan. Namun, hakikatnya kesilapan yang berlaku itu sebenarnya berpunca daripada dirinya sendiri tetapi enggan mengakui kesilapan itu sebaliknya menuding jari pula kepada orang lain.

ALLAH SWT berfirman: "Wahai orang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa dan janganlah kamu mengintip atau mencari kesalahan dan keaiban orang dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan yang tersebut) dan bertakwalah kamu kepada ALLAH; sesungguhnya ALLAH Penerima taubat, lagi Maha mengasihani." (Surah Al-Hujurat: 12)

Kita perlu menghakis amalan sikap kanta ini dalam diri kita. Ia satu penyakit yang boleh merosakkan diri kita dan organisasi. 
Sebaliknya kita harus memiliki sikap seperti cermin dalam diri kita. Jadilan orang yang suka bermuhasabah diri, mengaku kesilapan yang dilakukan, tidak suka mencari kesalahan orang lain dan suka memaafkan kesalahan orang lain.

Baginda SAW bersabda: "Orang yang pandai adalah yang menghisab (muhasabah) dirinya sendiri dan beramal untuk kehidupan sesudah kematian. Sedangkan orang yang lemah adalah yang dirinya mengikuti hawa nafsunya serta berangan-angan terhadap ALLAH." (Riwayat Tirmizi)

#1TP1H
#IbnM
#MersingHebat

0 komen ::

Catat Ulasan