* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

الإنسان يحاسب على الأفعال والله يحاسب على النيات

MEMPERKASAKAN KEPIMPINAN

MEMBINA KOMITMEN, MENCIPTA KEBERSAMAAN

TINDAKAN SE ALIM KATA

MENGUPAYAKAN ORGANISASI,
MEMINIMUMKAN KUASA DOMINASI

MENCIPTA SEJARAH, MEMAHAT TAMADUN

MEMINTAS ARUS MENCIPTA SEJARAH

ASPIRE TO INSPIRE BEFORE YOU EXPIRE

Man punishes the action , but Allah the intention

Mudah-mudahan Allah SWT mempermudahkan segala urusan dan tindakan kita. Sokongan dan kerjasama anda adalah satu penghormatan kepada usaha merealisasikan hasrat slogan MERSING HEBAT berteraskan kepada amalan HIKMAH, EFEKTIF, BADAR, AMANAH dan TAWAKKAL.

اللهم اجعلنا من المستمعين القول فيتبعون أحسنه

Idea dan cadangan tuan amat dialu-alukan.

SEBARANG KESULITAN DAN KELEMAHAN AMAT DIKESALI.

Sila salurkan cadangan, komen dan aduan tuan/puan ke alamat email berikut : akademikmg@gmail.com.
...................................................................................................

Pendidikan Holistik Johor - Mengoptimumkan Potensi, Memaksimumkan Keberhasilan

Hala Tuju PPD Mersing

Hala Tuju PPD Mersing
Jumaat, 13 September 2019

KEPUTUSAN MESYUARAT JEMAAH MENTERI MENGENAI ISU PENGENALAN TULISAN JAWI

Reaksi :  



FAQ Isu tulisan khat dalam mata pelajaran Bahasa Melayu di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina dan Tamil.

1. Apakah yang berlaku?

KSSR (Semakan) bagi subjek Bahasa Melayu Tahun 4 telah memperkenalkan seni tulisan khat sebagai pengisian tambahan.

2. Apakah tujuan pengenalan tulisan khat ini dilakukan?

Ia dilaksanakan sebagai pengisian tambahan dalam aspek seni bahasa dan untuk memperkaya murid dengan pengetahuan mengenai seni, warisan dan sejarah bahasa Melayu.

3. Bagaimana pengisian ini dilakukan?

Pengisian ini dilaksanakan melalui pembelajaran di dalam buku teks Bahasa Melayu. Terdapat 6 muka surat aktiviti seni bahasa berkaitan tulisan khat dimuatkan di dalam buku teks setebal 164 muka surat. 

4. Adakah murid akan menguasai Jawi melalui 6 muka surat ini?

Seperti dijelaskan tadi, ia dilaksanakan untuk memperkenalkan tulisan khat bagi meningkatkan pengetahuan murid mengenai aspek seni, warisan dan sejarah bahasa Melayu. Sehubungan itu, ia bukan satu pembelajaran komprehensif untuk menguasai Jawi.

5. Adakah ini berlaku di SJK sahaja?

Tidak. Pengenalan ini melibatkan semua Sekolah Kebangsaan (SK) dan Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK).

6. Bilakah keputusan ini dibuat?

Perancangan pengenalan tulisan khat ini telah dilaksanakan melalui semakan semula Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) sejak tahun 2014.

7. Adakah untuk Tahun 4 sahaja?

Pengenalan tulisan khat ini adalah untuk Tahap 2 dengan melibatkan tahun 4 pada tahun 2020, tahun 5 pada tahun 2021 dan tahun 6 pada tahun 2021. Murid Tahap 1 (Tahun 1 hingga 3) tidak terlibat dengan pengenalan tulisan khat.

8. Adakah tulisan khat ini akan diuji dalam ujian dan peperiksaan?

Tidak. Tiada pentaksiran akan dijalankan bagi tulisan khat.

9. Kenapa memaksa murid bukan Melayu mempelajari tulisan khat?

Ia bukan paksaan sebaliknya satu usaha untuk meningkatkan kefahaman semua murid mengenai seni, warisan dan sejarah bahasa Melayu. Tambahan pula, tulisan jawi juga telah diajar di Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) melalui mata pelajaran Bahasa Melayu sejak tahun 2015 lagi. Ini boleh dirujuk kepada buku teks Bahasa Melayu untuk SJK Tahun 5  cetakan 2015 di muka surat 85 hingga 88 (bawah tema 6 Menghargai Budaya Bangsa Unit 17 Seni Tulisan).

10. Mengapa tulisan khat dan tidak memberi fokus kepada 'coding' dan cabang ilmu lain?

Tulisan khat merupakan pengisian tambahan yang relevan untuk mata pelajaran Bahasa Melayu. KPM memperkenalkan coding atau pengekodan kepada murid sekolah rendah dan menengah dalam pelaksanaan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) dan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) Semakan 2017. Di sekolah rendah ia melibatkan murid Tahap 2 (Tahun 4,5 dan 6).

Manakala untuk sekolah menengah melibatkan Tingkatan 1 hingga 3. Aspek coding ini dipelajari melalui mata pelajaran Reka Bentuk dan Teknologi serta Asas Sains Komputer.

-----

(English Version)

FAQ on the issue of khat calligraphy segment for the Bahasa Malaysia syllabus in Chinese and Tamil vernacular schools

1. What is the issue?

Revised Primary School Standards-Based Curriculum (KSSR) for the Standard 4 Bahasa Malaysia syllabus will introduce khat calligraphy as part of the additional segment. 

2. What is the purpose of the introduction of khat writing?

Khat calligraphy serves as an aspect of language arts to enrich students with knowledge on history, art and heritage of Bahasa Malaysia. 

3. How khat calligraphy is segmented?

It will take up 6 out of 164 pages of the new Bahasa Malaysia Standard 4 textbook as part of language art activities. 

4. Will students master Jawi through these 6 pages?

The implementation of khat calligraphy is not comprehensive learning to master Jawi but to enhance the knowledge on history, art and heritage of Bahasa Malaysia. 

5. Will the implementation happen in SJK only?

No. This introduction of khat calligraphy involves all primary schools; SK and SJK. 

6. When was this decision to include khat calligraphy made?

The introduction of khat calligraphy is decided during the revision of the curriculum (KSSR) in 2014. 

7. Will this implementation target only Year 4.

The introduction of khat calligraphy is for Level 2 students which will involve Year 4 in 2020, Year 5 in 2021 and Year 6 in 2022. There will be no involvement for Level 1 students (Year 1 – 3).

8. Will khat calligraphy be tested in tests and exams?

No. Khat calligraphy is not to be tested and assessed.

9. Why non-Malay students are forced to study khat calligraphy?

The introduction of khat calligraphy is meant as an attempt to enhance the knowledge on history, art and heritage of Bahasa Malaysia, not as a force.

In addition to this, Jawi script writing has also been taught in SJK through Bahasa Malaysia curriculum since 2015. This can be referred to SJK Year 5 (2015 edition) page 85 to 88 under Theme 6; Culture and Nation Appreciation (Unit 17 – The Writing Art).

10. Why khat calligraphy instead of coding and the others?

KPM introduced coding to primary and secondary students through the revised Primary School Standards-Based Curriculum (KSSR) and Secondary School Standards-Based Curriculum (KSSM) in 2017.

This involves Level 2 students (Year 4 – 5) in primary school and Form 1 – 3 in secondary school. The element of coding is incorporated within the subject of Technology Design and Computer Science.

0 komen ::

Catat Komen